Развиване на социални и емоционални умения в детска възраст
Проект
Проект BE-Self
Изграждане на здрави основи: Европейско партньорство за развиване на социалните и емоционални умения на децата
2024-1-BG01-KA220-SCH-000246610
Социалното и емоционално учене (СЕУ) е важна част от образованието, което обхваща набор от умения, нагласи и поведения, които помагат на хората да разберат и управляват своите емоции, да изградят положителни взаимоотношения и да вземат отговорни решения. Доказано е, че СЕУ има множество ползи за учениците, както в краткосрочен, така и в дългосрочен план. Подпомага, като насърчава позитивна учебна среда, в която учениците се чувстват подкрепени и ангажирани. СЕУ насърчава развитието на важни житейски умения, които са от решаващо значение за успеха в живота като цяло и може да помогне на хората да се справят с предизвикателни ситуации, да допринасят за своите общности, да имат положително въздействие върху психичното здраве и благополучие. Като популяризираме СЕУ в училищата, можем да помогнем за създаването на по-позитивна и подкрепяща учебна среда, която подготвя учениците за успех във всички аспекти на живота.
Учителите играят ключова роля в прилагането на програми и практики, насочени към СЕУ в класната стая. Въпреки това, не всички училищни контексти обръщат внимание на тези компоненти и/или показват отношение към значимостта на тези практики и умения в обучението на учениците. Изследванията показват, че учителите или контекстите, характеризиращи се с положителни нагласи и вярвания към СЕУ, са по-склонни да включват практики, насочени към тяхното преподаване и са по-способни да подкрепят социалните и емоционални потребности на своите ученици, което води до положителни резултати. Обратно, учители или контексти, които имат негативни нагласи или вярвания към СЕУ, може да е по-малко вероятно да дадат приоритет на такова обучение или могат да прилагат практиките на СЕУ непоследователно.
Ето защо е от голямо значение да се развива СЕУ у децата. Проекти, които имат за цел да подобрят образователната практика чрез разбиране на уникалния контекст във всяко училище и предоставяне на инструменти и подкрепа за учителите, са от огромна стойност и имат дългосрочен потенциал. Нашият проект цели точно това. Чрез анализиране на образователния контекст във всяко училище и предоставяне на насоки, подкрепа и дигитални инструменти, ние се стремим към подобряване на социалните и емоционални умения на децата, но също така и на тяхното учене, компетенциите и квалификациите на учителите и образователния контекст като цяло.
Целта на партньорите по проект BE-SELF е да се разработят инструменти и процедури за професионално развитие, които могат да оценят, наблюдават и подобрят отношението на учителите към СЕУ и прилагането на СЕУ практики, включени в училищните учебни програми. Два основни приоритета са централни за проекта, а именно:
(1) подкрепа на професионалното развитие на учителите в началните училища за насърчаване на СЕУ практики, които повишават благосъстоянието на учениците и академичния и социален успех;
(2) отворено образование и иновативни практики в дигиталната ера чрез използване на подход за професионално развитие, който се основава на гъвкави и отворени цифрови образователни ресурси за подпомагане на професионалистите в предоставянето на висококачествено обучение чрез развиването на социалните и емоционални умения при децата.
Проектът BE-SELF има за цел да подобри СЕУ в европейските училища чрез разработване на инструменти и процедури за професионално развитие, които могат да оценят, наблюдават и подобрят отношението на учителите към СЕУ и прилагането на СЕУ практики. Мотивацията за този проект се основава на признанието, че СЕУ е критичен компонент на образованието, за който е доказано, че има положително въздействие върху академичните постижения, благосъстоянието и цялостния успех на учениците в живота. Въпреки това много учители може да нямат необходимите умения и обучение, за да включат ефективно СЕУ в своите преподавателски практики.
Проектът BE-SELF се стреми да преодолее тази празнина, като предоставя на учителите знанията, уменията и ресурсите, необходими за ефективно насърчаване на СЕУ в техните класни стаи. Чрез подобряване на качеството и ефективността на преподаването на СЕУ, проектът има за цел да подкрепи академичните постижения и благосъстоянието на всички ученици, включително тези, които може да са изложени на риск от неравностойно обучение или преждевременно напускане на училище. Освен това проектът ще популяризира значението на културните различия и уважение, насърчавайки включване и разнообразие в класната стая.